Saturday, December 29, 2012

Long Tail Model/Model Ekonomi Ekor Panjang

Salam...

Hari ini nak kongsi sedikit tentang teori ekor panjang ni... Teori atau Model ni invented by Chris ANDERSON. Antara scholar favourite aku sepanjang thesis writing ni. Pantang nampak buku Chris Anderson, tangan capai je. Di BBW haritu pun sempat grab 2 copies buku dia. RM10 hard cover. Rasa nak beli lima, walaupun sama! Haha.

Okay-okay kita teruskan. Aku terangkan model ini dalam gaya yang aku faham. Kut ada yang rasa dia juga sedang mempelajari model ini, mohon perturunkan sedikit kepada hamba. Hamba sangatlah mengharapkan dan pasti akan menghargainya.

Tak semua orang nak ambil tahu tentang teori pemasaran era digital ini memandangkan ia sedikit mengelirukan dan hanya melibatkan niche product (produk yang sesuai dan spesifik).

Sebab apa ekor panjang? Sebab hujung sekali tu (bahagian ekor terletaknya produk unik tapi tak popular, orang tak beli dalam jumlah banyak, namun pembeliannya mengenai tepat pada pembeli sasaran dan transaksinya berterusan.  Durasi produk dijual dalam pasaran talian ini juga lebih panjang dan lama. Macam korang nak beli buku karya agung English atau Malay. Taip di Encik Google, akan kaluar website mak nenek yang menjualnya. Korang pun dengan ghairahnya menekan butang BUY atau ADD TO CART! Capaian lebih menyeluruh dan jangka hayat produk itu dalam pasaran gelap semasa juga lebih lama berbanding produk-produk utama.

Hebat kan model ni?! Dannn.. model ni memang banyak digunakan dalam pemasaran/penjualan dalam talian. Aku memang pening-pening lalat juga masa mula-mula baca tentang model ni. Yelah, belajar tanpa guru ni takut sesat jalan. GPS mana boleh apply kat sini. hehe.

Tapi takpe, kita tengok macam mana ekor dia. Panjang sangat ke ekor tu? Kenapa tak guna mende lain selain EKOR? Macam Teori Tangan Panjang ke, Kuku Panjang ke, Lutut ke. hihi... Tengok gambar di bawah:


Nampak ekor dinosaur tu kan panjang dan halus. Panjang sebab berterusan dan banyak kali. Halus sebab belian dalam kuantiti sedikit.
Contohnya Amazon.com dan e-Bay. Cuba tengok bagaimana pemasaran, penjualan dan variasi produk dalam laman mereka. Pembeli akan sentiasa ada, non-stop walaupun mereka beli jumlah sedikit. Bak persoalan yang dikemukan oleh Chris sendiri, why the future of business is selling less of more! kenapa masa depan perniagaan menjual kuantiti sedikit lebih menguntungkan. lebih kurang macam itu la maksudnya. Cuba perharikan graf di bawah:
 


See, why we called it LONG TAIL. Niche product mendapat sambutan dan lebih lama durasi berada dalam pasaran.

OK cukup dulu kali ni. Next post aku akan bagi contoh yang lebih untuk kita sama-sama lebih faham. Ada kerja lain dulu nak settle. hihi.

Salam. Selamat Berhujung Minggu!

1 comment:

maza said...

bagaimana pula ragam harga yg dikenakan?

adakah harga pasaran utk barangan niche itu lebih tinggi/mahal seperti barangan lucrative, atau pengenaan harga mengikut pada harga nominal?

Bagaimana pula pemasar memastikan produk itu sentiasa mendapat sambutan berterusan dan sentiasa relevan melalui masa?

ahaks.. lantun-lantun lah pulak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...